Griffioen zorgt nu voor onderhoud Vredeskapel
De overdracht is altijd een officieel moment, met medewerking van vrijwilligers van Heemkundekring Op de Beek, Mobilisatiemuseum “Weest op uw Hoede” en muzikanten van Beekse Smart. Voor de samenwerking met de scholen is gekozen omdat de kinderen op deze wijze begrip wordt bijgebracht voor wat de Vredeskapel in het algemeen en voor Prinsenbeek in het bijzonder betekent.
Op een glasplaat in de kapel schetst Heemkundekring Op de Beek de geschiedenis van de kapel: 'Op 30 oktober 1944 werd Beek (nu Prinsenbeek) door soldaten van de Eerste Poolse Pantserdivisie bevrijd. Aan de H. Maria was beloofd een kapel te bouwen als men van oorlogsgeweld en schade bevrijd mocht blijven. Bij het Nieuw Veer woedde eind oktober 1944 gedurende drie dagen een hevige slag. Beek behoorde ongeveer acht dagen tot het strijdgebied. Door giften en medewerking van de Beekse bevolking is de kapel tot stand gekomen. Op 23 mei 1953 werd de kapel ingezegend als Mariakapel en op 4 mei 1980 in gebruik genomen als Vredeskapel, waarbij een plaquette met de namen van de gesneuvelde Polen werd aangebracht. Elk jaar op 4 mei vindt op deze plaats de Dodenherdenking plaats.' Als de weersvooruitzichten goed zijn tenminste. Dit jaar was de herdenking om die reden in de kerk.






.jpg)










