Groenrijk 728 augustus
  1. Bekroonde limoncello van jonge Bekenaren

    Drie vrienden bedachten in coronatijd hun eigen limoncello, verrasten familie en vrienden met de smaak en wonnen zelfs een internationale prijs met hun zelfgemaakte citroenlikeur. Hier het verhaal van Culaccino Limoncello van de broers Bas (23) en Gijs (21) Grootens uit Prinsenbeek en vriend Casper Hogeweg (21) uit Breda.
    • Vlnr. Bas, Gijs en Casper.

    De studenten hebben al jaren een passie voor lekker eten en drinken, en organiseren regelmatig avondjes waar ze dan wijnen, likeuren en speciale gerechten proeven en beoordelen. Zo ook tijdens de eerste coronalockdown. ,,Omdat het voor april een zonnige en warme dag was, besloten we een zomers likeurtje te gaan proeven. Op het balkon stonden vijf flessen limoncello van verschillende merken. Na van alles wat geproefd te hebben, kwamen we tot de conclusie dat wij ze geen van alle écht heel lekker vonden. Na nog een aantal glaasjes zei Gijs: Kunnen we dit niet zelf maken?’’

     

    Best makkelijk

    De volgende dag zijn ze meteen research gaan doen en kwamen ze tot de ontdekking dat het maken van limoncello best gemakkelijk is; er zijn geen hele dure spullen of speciale technieken voor nodig. ,,Met een weckpot, citroenschillen, pure alcohol, water en suiker en wat geduld kun je zelf al limoncello maken.’’

     

    De eerste batch was nog niet perfect, dus werd het recept wat aangepast. ,,Uiteindelijk hebben we acht batches gemaakt voordat de smaak volgens ons perfect was, vandaar de acht partjes citroen in ons logo.’’

     

    De reacties van vrienden en familie waren erg goed en we kregen zelf vragen van mensen of ze niet een flesje konden kopen, aldus de makers, die trots zijn op het eindresultaat en het iedereen wel wilden laten proeven. Maar eerst moest er nog een naam worden verzonnen. ,,Die was eigenlijk heel simpel. Tijdens de beruchte proefavond op het balkon viel ons al op dat de flessen erg snel condenseren, en een natte markering op de tafel achterlieten. Voor deze kring op tafel is een Italiaans woord, namelijk ‘culaccino’.’’

     

    Zilver

    Niet zonder enige bravoure deden de mannen meteen ook maar mee aan een internationale wedstrijd om hun product te vergelijken met andere merken. ,,Aan deze International Wine & Spirit Competition (IWSC) deden dit jaar veel grote merken mee zoals Villa Massa, Pallini en Koreman’s. Tot onze eigen verbazing heeft Culaccino met 91 punten een zilveren medaille gewonnen!’’ Maar zilver nog geen goud, relativeren ze. ,,Dus gaan we continu door met het verbeteren van ons recept.’'

     

    Inmiddels is Culaccino Limoncello te koop bij Bredase slijterijen als Het Bierhuis, de Vyver, Hiwine en Bier & Borrels in Prinsenbeek. ,,Ook staan we al bij verschillende restaurants op de kaart, waaronder Big Belly Bar, Ingenhousz & Collins.’’ En er wordt hard gewerkt aan uitbreiding van het klantenbestand.

     

    Studies

    Dit doen ze naast hun studies en andere activiteiten. Zo volgt Casper een hbo-studie (online) marketing. Hij heeft de website en het logo ontworpen en neemt het marketinggedeelte van Culaccino op zich. Gijs Volgt een hbo-studie ondernemerschap & retail management en zorgt voor de verkopen en het klantcontact. Bas is eind vorig jaar afgestudeerd aan de BUas, studie Leisure Management en doet het financiële en organisatorische deel. Omdat er in de branche waarvoor hij had gestudeerd geen werk was vanwege Covid, is hij een bedrijfje gestart in de elektrotechniek.

     

    Limoncello maken

    De productie van de limoncello vindt plaats in het ouderlijk huis van de broers aan de Hertenhoek in Prinsenbeek. ,,Het maken van limoncello is een redelijk makkelijk proces, wat wel wat tijd vergt. Om te beginnen heb je een weckpot, biologische citroenen en pure alcohol nodig. De zure smaak van limoncello krijg je door de citroenen te schillen en alléén de schil in pure alcohol te laten weken in een weckpot. Dit goedje blijft drie tot vijf weken staan. Daarna worden de schillen eruit gefilterd en wordt de pure alcohol met inmiddels een gelige kleur gemend met suikerwater. Doordat de alcohol in contact komt met water en suiker treedt ‘het ouzo-effect’ op, waardoor de limoncello zijn felgele kleur krijgt. Nu wordt het mengsel nogmaals gefilterd en in grote jerrycans gestopt, waar het nog circa twee weken in rijpt. Dan is de limoncello klaar en kan die in flessen naar winkel, horeca of particulier.

     

    Meer informatie over Caluccino Limoncello is te vinden op de websitefacebook en Instagram. Er is ook een kortingscode (‘PRINSENBEEK’) aangemaakt voor de webshop, voor gratis verzending binnen Prinsenbeek.

    Donderdag 29 juli 2021
    Prinsenbeeklimoncello
    • Vlnr. Bas, Gijs en Casper.
    0
    Reacties