groenrijk herfst 2022 728
  1. Betere communicatie voor toekomstbestendig Boemeldoncks carnaval

    Voor een toekomstbestendig Boemeldoncks carnaval wil de Beeckse Algemene Karnavalsstichting (BAK) de verbinding met Boemeldonckers van alle leeftijden versterken. Dit door de communicatie beter af te stemmen op de behoefte en het mediagebruik van de doelgroepen.
    Betere communicatie voor toekomstbestendig Boemeldoncks carnaval
    (Illustratie: BAK van Boemeldonck)

    De afgelopen tijd is er een enquête gehouden en zijn er gesprekken gevoerd met groepen volwassenen en jeugd in het dorp. De resultaten vormen de basis voor de nieuwe strategische marketing- en communicatieaanpak voor de komende vier jaar.

     

    Wat betreft de communicatie en het imago kwamen uit de gesprekken met volwassenen en kinderen onder meer de volgende ideeën en tips, in willekeurige volgorde:

     

    • Samenwerken met andere grote evenementen in Prinsenbeek en daarbuiten, om niet zelf het wiel uit te hoeven vinden;
    • Omdat het moeilijk is aan vrijwilligers te komen, werk voor de BAK aantrekkelijk maken;
    • Informatiepakket voor nieuwe inwoners van Prinsenbeek;
    • Scholenproject Alaaf vernieuwen (meer online) en scholen ondersteunen met mogelijk een bouwworkshop;
    • Imago Boemeldoncks carnaval verbeteren door uitleg over wat er nou precies zo leuk aan is en wat het echt inhoudt, dat het niet alleen bier drinken is;
    • Kennis van bouwclubs doorgeven als ze stoppen, bijvoorbeeld door een andere clubstructuur met als basis bouwclubs in plaats van vriendengroepen.
    • Beginnende bouwers beter ondersteunen. Een vaste contactpersoon vanuit de BAK voor jonge bouwclubs;
    • Een soort van bouwacademie on- en offline. Een toolkit voor jonge bouwclubs;
    • Meer promotie via social media. Juiste contentstrategie;
    • Tweedehands shop met spullen van stoppende clubs ten behoeve van startende bouwclubs, soort Marktplaats;
    • Een meerjarenstrategie ontwikkelen;
    • Behouden wat goed is, zoals de videoproducties van Boemeldonck in Beeld, eventueel samen maken met de jeugd. Beeld werkt bij de jeugd. Documentaires en aftermovies doen het goed;
    • Mogelijkheden nieuwe website bekijken;
    • Een Boemeldonck-winkeltje in het dorp;
    • Zorgen dat communicatiemiddelen van de BAK aansluiten bij het mediagebruik jeugd;
    • Jeugd betrekken bij muziek Kreezie.

     

    Uitslag enquête

    Boemeldonck breed is ook een online enquête uitgezet. Hierin werd deelnemers gevraagd naar hun ervaringen met en ideeën omtrent communicatie door de BAK. Er waren in totaal 219 respondenten, van jong (11 jaar) tot oud (80 jaar). Zij beoordeelden de communicatie van de BAK van Boemeldonck met gemiddeld een 7-.

     

    Prinsenbeeknieuws.nl komt naar voren als een belangrijk medium voor de BAK. De site wordt door alle leeftijden gevolgd. De social mediakanalen Facebook, Instagram en YouTube worden ook veel geraadpleegd. Wat betreft de communicatie heeft de BAK volgens respondenten al een slag gemaakt. In algemeenheid mag er meer openheid van zaken gegeven worden en moet

    de informatieverstrekking sneller en duidelijker. Ook wordt de (crisis)communicatie van de calamiteiten tijdens de optocht meer malen aangeven als verbeterpunt. Ook de communicatie naar clubs wordt aangehaald. Nieuwsgierig naar de resultaten van de enquête? Klik hier.

    Donderdag 11 augustus 2022
    PrinsenbeekcarnavalBoemeldonckcommunicatiemediajeugd
    Betere communicatie voor toekomstbestendig Boemeldoncks carnaval
    (Illustratie: BAK van Boemeldonck)
    0
    Reacties