Ontwikkelingen dorp schreeuwen om gebiedsvisie
Dat verduidelijkte het bestuur van het Dorpsplatform Prinsenbeek (DPP) woensdagavond tijdens de openbare vergadering in Zaal Marktzicht. Waar ook een tiental geïnteresseerde dorpsgenoten zich liet bijpraten.
Voor er beslissingen worden genomen op diverse terreinen is het van belang dat er een gestructureerd kader ligt voor toekomstige ontwikkelingen, vindt het platform. En dat in de vorm van een gebiedsvisie, waaraan toekomstige plannen moeten worden getoetst. Welke kant wil het dorp op met bijvoorbeeld infrastructuur en wonen, maar ook ten aanzien van leven en ontspannen, het behoud van het dorpse karakter, het rijke evenementen- en verenigingsleven en werken en ondernemen?
De ‘gebiedsvisie Bavel’ zou volgens het platform mogelijk als blauwdruk kunnen fungeren. Het dorpsplatform wil in het dorp gaan ‘ophalen wat er leeft op alle terreinen’. Het wachten is op een financiële toezegging van de gemeente om hiermee aan de slag te kunnen. ,,Maar het zou toch vreemd zijn als er op burgerparticipatie wordt bezuinigd’’, aldus één van de betrokken dorpsplatformleden, die wijst op de Omgevingswet waar zo’n visie onder zou komen hangen.
Compensatiegelden geluidsoverlast HSL
Ander onderwerp betrof de compensatiegelden HSL. Het dorpsplatform vindt het lastig te verteren dat een pot geld voor vier Bredase wijken/dorpen grenzend aan de HSL is gebruikt voor de aankoop van grond. Terwijl 450.000 euro hiervan bedoeld was voor extra groen in Prinsenbeek. Het was immers geld voor voorzieningen die zouden bijdragen aan het terugdringen van overlast van geluid en zicht van de bundel A16/HSL.
Samen met de andere betrokken wijkraden heeft het Dorpsplatform Prinsenbeek een beroep gedaan op de Wet open overheid (Woo), om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. De gemeente heeft de opgevraagde documenten inmiddels verstrekt en de raden duiken daar nu in.
Mobiliteitsonderzoek
Gemeente Breda en de initiatiefnemers van Beeks Buiten hebben onderzoeken uitgevoerd op het gebied van mobiliteit. Het dorpsplatform wacht nog op de resultaten die de gemeente rond deze tijd openbaar zou maken, en blijft naar eigen zeggen druk uitoefenen. De gemeenteraad heeft deze zomer een motie aangenomen waarin wordt aangedrongen op de te nemen vervolgstappen op mobiliteits- en voorzieningenniveau in Prinsenbeek. Waarbij meer tempo zou moeten worden gemaakt, zodat er in het dorp gefaseerd gebouwd kan worden. Ook met verkeersdeskundigen van de provincie is het dorpsplatform in gesprek.
Duurzame toekomst
Nog diverse andere onderwerpen passeerden de revue, zoals de samenwerking met de gemeente aan een duurzame toekomst voor het dorp. De gemeente heeft het initiatief van het DPP omarmd om dit proces vanuit het dorp zelf uit te voeren, zodat de wensen van de bewoners tot hun recht komen. Hiertoe heeft het DPP een plan gemaakt, de ‘Marsroute Duurzaam Prinsenbeek’. Een eerste stap in het proces was de enquête onder de Bekenaren. De volgende stap is een onderzoek naar wat inwoners willen en nodig hebben voor de overstap naar duurzame energie. Hiervoor zullen themabijeenkomsten worden georganiseerd. Op 28 januari is de eerste in De Drie Linden.
Minder subsidie
Vanuit het domein Initiatieven & Subsidies werd nog gemeld dat de gemeente volgend jaar in plaats van 108.000 euro voor Prinsenbeek en Haagse Beemden nog maar 45.000 euro beschikbaar stelt. Hoewel het grootste deel van het geld altijd naar de Haagse Beemden gaat, heeft de verlaging van het budget ook veel impact op activiteiten in Prinsenbeek. Het dorpsplatform zet hierbij in op een zo eerlijk mogelijke verdeling.