Groenrijk 72 111120
  1. Lokale aankoop oppepper winkelier

    Dat er nog drie weken lockdown aan zullen worden vastgeknoopt, lijkt voor veel winkeliers geen grote verrassing. Maar hoe gaan ze ermee om? Het is duidelijk een moeilijke tijd, blijkt uit een rondje langs enkele ondernemers in het dorp. Lang niet iedereen komt in aanmerking voor compensatie. Maar ze blijven positief, ook omdat klanten lokale ondernemers blijken te steunen met aankopen.
    Lokale aankoop oppepper winkelier

    Makkelijk is het allemaal niet; Edith Naaijkens van Puur Huidinstituut windt er op Facebook op 9 januari (klik hier) geen doekjes om. Ook zij wil vooral positief blijven. ‘Echter zit er wel een grote, zware aap op mijn schouder.’ Het mag er op lijken dat alle ondernemers worden gecompenseerd, maar dat is volgens haar zeker niet het geval. ‘We pakken mis bij alle regelingen van de overheid, net als mijn collega's, en vele andere ondernemers met mij.’ Dat terwijl de uitgaven doorlopen en de omzet minimaal is.

     

    Etalage

    Ellen Roovers van Roovers Modeschoenen is toch best geschrokken van het bericht dat er weer drie weken bijkomen. ,,Maar we moeten het positief oppakken. We zijn blij met de klanten die vanuit de etalage bestellen. Dat is heel fijn. Je merkt dat mensen meer plaatselijk denken nu, en dat waarderen we echt.’’ Ze ziet dat nu veel mensen wandelen en zo ook langs de etalage lopen. ,,Ze kunnen dan bellen of een foto sturen en het nummer bij het schoenenpaar doorgeven. Dan brengen wij de spullen thuis om te passen, ook boxen met een aantal paar om te kiezen.’’

     

    Bezorgen

    Ook bij Mol Schoenen zetten ze in op windowshopping. Net als bij collega Roovers met thuisbreng- en passervice. ,,We hopen echt dat de klantenkring op het dorp blijft kopen en niet via internet. Zo lang we iedere dag nog bezorgen, klaag ik niet’’, aldus Kim Mol, die er nog een positief sausje overheen gooit. ,,Ik kom nu in straten in Prinsenbeek die ik nog helemaal niet kende en haal veel vaker een frisse neus.’’ Ze merkt dat de klanten dankbaar zijn. ,,Zo snijdt het mes aan twee kanten.’’ Omdat de podologiepraktijk op afspraak wel open is, kunnen hier ’s ochtends nog spullen voor reparatie worden afgegeven.

     

    Zure appel

    ,,Als het dan toch moet, dan maar meteen erachteraan’’, aldus Patricia van Gils van kledingzaak Stijlvol-Stoer over de aangekondigde verlengde lockdown. ,,Beter nu door de zure appel heen bijten en dan straks ook écht open. En niet daarna weer een sluiting.’’

     

    Bij Stijlvol-Stoer zetten ze behalve op etalageverkoop ook in op social media. Patricia van Gils is blij met de klandizie uit het dorp en merkt dat klanten er ook blij van worden dat ze de kleding thuisbezorgd krijgen en daar kunnen passen. Haar ervaring is dat er bewust wordt gekozen om lokaal te kopen en daar is ze blij mee. ,,Maar meer dan om uit de kosten te komen is het niet.'', relativeert ze de opbrengsten. Ook deze onderneemster krijgt tijdens de lockdown waarschijnlijk geen overheidssteun. ,,We zullen onze eigen broek moeten ophouden.’’

     

    Voorjaar

    Ondertussen komen alweer de eerste voorjaarsartikelen binnen. En dan begint het toch weer te kriebelen. Vanaf eind deze week gaan de eerste stukken de etalage in. ,,We moeten door, en dat is maar goed ook. Laten we hopen dat de nieuwe voorjaarskleuren de mensen een positieve vibe bezorgen. ,,En dat als straks de winkel weer open mag, de klanten weer aan ons denken. Dan komt het wel goed.’’

    Maandag 11 januari 2021
    Prinsenbeekwinkelierlockdownwinkelsluiting
    Lokale aankoop oppepper winkelier
    Reacties