Groenrijk 728 online
  1. Bijna opgelicht door nepbankmedewerkers

    Bewoners van de Straatweide in Prinsenbeek zijn vanmiddag net ontsnapt aan een poging om hun bankrekening te plunderen. Na een telefoontje van zogezegd ‘ABN afdeling fraude’ kregen moeder (58) en dochter (23) bezoek van een ‘bankmedewerker’. Nog net voor het echt mis ging, wisten ze zeker dat er iets niet klopte. Ze kwamen er zonder kleerscheuren vanaf.

    ,,Ik werd anoniem gebeld'', vertelt de moeder. ,,De vrouw aan de telefoon beweerde dat er twee flinke bedragen van mijn rekening naar het buitenland zouden worden overgemaakt. Of dat wel juist was, vroeg ze, want er was iets met de IP-adressen aan de hand. Alles kon ze benoemen, van locatie van IP-adres (Zaandam en Purmerend) tot de namen van de ontvangers.’’

     

    De vrouw aan de telefoon vertelde het beoogde slachtoffer dat ze snel moest handelen; de oplichters hadden immers al een nieuwe pinpas aangevraagd en zouden zo de rekening kunnen plunderen. ,,Ik moest een kosteloze verzekering afsluiten voor als het toch nog mis ging. Er zou een medewerkster van de bank langskomen. In verband met corona was het niet mogelijk om naar kantoor te komen.’’

     

    Vervolgens gaf de ‘ABN-medewerkster’ aan de telefoon een servicecode door, om te verifiëren of de juiste persoon aan de deur stond. ,,De aangekondigde jonge vrouw kwam binnen, ongeveer een half uur na de start van het telefoongesprek. Ze kende de code uit haar hoofd, terwijl die toch uit acht letters en cijfers bestond.’’

     

    De ‘medewerkster’ die binnen was gekomen, had de hele tijd oortjes in. Het leek alsof ze niet zo goed wist wat ze kwam doen, terwijl de vrouw aan de telefoon juist heel correct overkwam. ,,Die bleef contact houden terwijl de ‘bankmedewerkster’ ter plaatse was.’’ Om de verzekering af te sluiten moest er wel duizend euro op een lopende rekening staan. ,,Dit wilde de jonge medewerkster wel even voor ons doen. Gelukkig heb ik dit zelf gedaan en heeft ze mijn code niet kunnen zien. Maar toen was er opeens ook nog een e-dentifier nodig.’’

     

    Slecht gevoel

    Moeder en dochter hadden er al een slecht gevoel over, maar dat werd toen versterkt. ,,De bankmedewerker had waarschijnlijk door dat het niet ging lukken, en maakte de opmerking dat ze haar laptop wel even ging halen om het te voltooien. Maar ze is niet meer teruggekomen en de telefoonverbinding werd ook verbroken.’’

     

    De dochter des huizes zag de ‘bankmedewerkster’ nog weglopen in de richting van de Montessori-school. ,,Ze had vermoedelijk wat verder weg geparkeerd, want voor de deur van de woning was gewoon plek. Misschien zijn er wel camerabeelden.'' Ze hebben vervolgens contact opgenomen met de bank en de politie. 

     

    Ingezogen

    Met hun verhaal willen ze anderen waarschuwen voor deze vorm van oplichting, met een combinatie van telefonisch contact en huisbezoek. ,,De vrouw aan de telefoon klonk zo overtuigend dat wij het ook zo ver hebben laten komen.’’ Verschillende keren tijdens de vijftig minuten dat het telefoongesprek duurde, waren er momenten dat we het niet vertrouwden, maar op alle vragen met achterdocht kwam een geloofwaardig antwoord. ,,We werden er echt ingezogen.’’

    Vrijdag 14 januari 2022
    PrinsenbeekoplichtingABN Amropolitie
    0
    Reacties