Bezwaar ondernemers tegen pilot spitssluitingen
Hun indruk is dat het dorpsplatform en de wethouder onderschatten wat voor gevolgen een inrijverbod zal hebben voor de ondernemers én wat de consequenties zijn voor het dorp. Dit is volgens de bezwaarmakers tevoren niet onderzocht.
De groep is divers en bestaat uit winkeliers, tandartsen, horecaondernemers, garagebedrijven, dienstverleningsbedrijven, fysiotherapeuten en nog veel meer, legt Joost Vissers van Aarts Wijnen uit. Ze zijn volgens hem niet tegen de tegen toekomstige woningbouwplannen bij Beeks Buiten, en ook niet tegen goede maatregelen om de verkeersdruk te verminderen. ,,Wél zijn wij tegen de nu voorgestelde maatregelen met spitssluitingen, omdat deze onwerkbaar zijn voor ons als ondernemers.’’
Dat ze het besluit over de proef in de krant moesten lezen, verdient geen schoonheidsprijs, vinden ze. Net als dat er vooraf geen overleg heeft plaatsgevonden met de ondernemers. Bij het besluit is alleen rekening gehouden met de uitkomst van een verkeersonderzoek, vervolgt Vissers namens de groep. ,,Er is geen onderzoek gedaan naar mogelijke economische of sociale gevolgen na invoering van een beperkende maatregel als een inrijverbod. Er is dus geen totaalbeeld gevormd om tot een gedegen besluit te komen.’’
Goede bereikbaarheid is essentieel
Inmiddels is betrokken wethouder Arnoud van Vliet drie keer in het dorp in gesprek gegaan met de ondernemers en hebben zij steeds hun zorgen geuit, aldus Vissers. ,,Een goede bereikbaarheid is essentieel. Sommige van onze ondernemingen draaien voor meer dan tachtig procent op klanten van buiten Prinsenbeek. Ook zijn juist de spitstijden vaak de drukste momenten in winkels, bij garages, maar ook in bijvoorbeeld beautysalons. Hierdoor vrezen wij aantoonbaar verliezen aan de kassa van soms wel veertig procent. Als het inrijverbod van kracht wordt, vrezen we dat veel ondernemingen het zwaarder zullen krijgen óf zullen verhuizen naar buiten Prinsenbeek. Hierdoor zal de sociale cohesie binnen het dorp verder onder druk komen staan.’’
De bezwaarmakers benadrukken dat ze ook graag willen dat er een nieuwe wijk wordt gebouwd in Prinsenbeek. En dat ze actief willen meedenken over alternatieven om de verkeersdruk te verminderen. ,,Wij hebben al ideeën aangekaart, maar helaas merken we dat er tot nu toe star wordt vastgehouden aan een systeem met camera’s.’’ Ze zouden geen bezwaar hebben tegen een ‘slim’ systeem waarbij de route en tijd in het dorp worden gemeten en het doorgaande verkeer wordt beboet. Maar dit blijkt volgens de Wegenverkeerswet niet mogelijk, is hun duidelijk gemaakt.
Inrijverbod met ontheffingen via QR-codes
Vissers: ,,Wat rest is dus om voor Prinsenbeek een inrijverbod in spitstijden op te tuigen. Een inrijverbod met ontheffingen via QR-codes. Dit betekent dat Bekenaren ontheffing moeten aanvragen voor zichzelf, maar óók voor hun bezoek als dat in de spits Prinsenbeek binnenrijdt. De verantwoordelijkheid hiervoor wordt dus bij de bewoners gelegd. Met een flinke boete tot gevolg als je een fout maakt.’’
De ondernemers vinden de voorgestelde QR-codes ook een inbreuk op de privacy van de bestaande klanten. ,,Nieuwe klanten hoeven wij niet te verwachten als ons mooie dorp inderdaad op slot gaat binnen de spitstijden. Gezonde groei voor gezonde ondernemingen wordt hiermee in de toekomst onmogelijk gemaakt.’'
Vrijheid van verkeer behouden
De bezwaarmakers willen daarom alternatieve oplossingen voor de verkeersdruk. ,,Wij willen daar ook in meedenken en zeker niet alleen maar overal tegen zijn. Maar wij willen vooral de vrijheid van verkeer voor zowel bewoners als klanten behouden.
Meer informatie over de verkeerspilot in Prinsenbeek is te vinden op de website van de gemeente: klik hier.